Direct contact? Bel: 035 642 05 54

HomeOnderwerpenRenovatie / onderhoudVeelgestelde vragen renovatie en onderhoud

Veelgestelde vragen Reparaties en Verbouwingen

Ik wil mijn badkamer vernieuwen. Mag dat?

In principe mag dat. Voor kleine veranderingen, zoals het vervangen van een spiegel of kraan, heeft u geen toestemming van de Alliantie. Voor een grondige verbouwing van uw badkamer wel. Bekijk op de pagina zelf aangebrachte voorzieningen voor welke aanpassingen u toestemming nodig heeft.

LET OP: Voorwaarde voor elke aanpassing is dat deze moet voldoen aan veiligheidsvoorschriften en geen overlast mag veroorzaken.

Ik heb schade aan mijn huurwoning die ik niet zelf heb veroorzaakt. Door omstandigheden ben ik niet verzekerd voor inboedel en aansprakelijkheid. Draai ik toch op voor de schade?

Het antwoord op deze vraag hangt af van de oorzaak van de schade. Als die valt onder de dekking van een inboedel- of aansprakelijkheidsverzekering, dan vergoedt de Alliantie niet. U moet dan een beroep doen op een van deze verzekeringen en bij de verzekeringsmaatschappij een claim indienen voor het herstellen van de schade. Bent u niet verzekerd? Dan komen de kosten voor uw rekening. In de algemene huurvoorwaarden staat namelijk dat de huurder verplicht een aansprakelijkheids- en inboedelverzekering moet afsluiten.

Alleen als de schade een gevolg is van nalatigheid van de Alliantie of van achterstallig onderhoud, zijn de kosten voor de woningcorporatie. Een voorbeeld: het dak gaat lekken door buitensporige regenval. De Alliantie weet – of kan weten – dat onderhoud van het dak noodzakelijk was. Ook om die reden is het belangrijk dat u een gebrek aan uw woning onmiddellijk schriftelijk of via de website meldt bij de Alliantie, zodra u het constateert.

Goed om te weten: schade die het gevolg is van overmacht, bijvoorbeeld door storm of een burgeroorlog, wordt niet vergoed.

Tips
Bent u niet verzekerd en ook niet verantwoordelijk voor de schade? Ga dan in overleg met de Alliantie. Wie weet is de woningcorporatie bereid de schade (deels) te vergoeden. We raden aan om altijd een aansprakelijkheids- en inboedelverzekering af te sluiten. De ervaring leert dat de kosten flink op kunnen lopen, mocht u aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld voor een schade. Soms wel tot duizenden euro’s.

Moet de Alliantie mij betalen als ik de woning verbouw?

In principe worden alleen zelf aangebrachte voorzieningen vergoed die de waarde of de verhuurbaarheid van de woning vergroten. Denk aan een dakkapel. Maar ieder huis en elke situatie is uniek. Laat u daarom goed
adviseren voordat u gaat klussen.

Ik heb een klacht over een uitgevoerde reparatie. Waar moet ik naartoe?

Bent u niet tevreden over de uitgevoerde reparatie? Dan is het verstandig om eerst te proberen tot een oplossing te komen met de medewerker van de Alliantie die hiervoor verantwoordelijk is. Grote kans dat u er samen al uitkomt. Als dat niet zo is, kunt u een officiële klacht indienen bij de Alliantie. Hoe en waar u dat doet leest u op de pagina Klachten

HBVA Gooi en Vechtstreek zet zich in voor:
  • Betaalbare huur voor lage- en middeninkomens
  • Genoeg goede woningen in leefbare buurten
  • Goede service van de Alliantie
  • Geschikte woonruimte voor wie een huis zoekt
  • Duurzaamheid
Heeft u een klacht of een vraag over uw huursituatie?
Neem contact op, dan helpen we u graag direct verder
Ja, help mij verder