klachtenafhandeling
Beste huurders,
De Alliantie heeft er melding van gemaakt dat de informatie op hun site over de klachtenafhandeling niet consequent is. Er wordt ook geen duidelijke omschrijving van de verschillende rollen en verantwoordelijkheden van de klachtenafhandeling door de klachtencoördinator van de Alliantie en die van de Onafhankelijke Klachtencommissie beschreven.
De huidige vermelding over het indienen van een klacht bij de Alliantie is als volgt.
Klacht Alliantie: Als je niet tevreden bent over de dienstverlening van de Alliantie (of van een bedrijf dat door de Alliantie is ingeschakeld) kun je eerst een klacht indienen bij de Alliantie zelf. De klachtencoördinator van de Alliantie neemt de klacht in behandeling en probeert samen met de betrokken medewerker(s) tot een passende oplossing te komen voor jou. Als je het niet eens bent met de afhandeling van de klacht door de klachtencoördinator, dan kun je terecht bij een klachtencommissie, dit is een onafhankelijke klachtencommissie.
De suggestie wordt gewekt dat een onafhankelijke commissie de geboden oplossing nogmaals inhoudelijk beoordeeld wordt.
Echter het inschakelen van deze Onafhankelijke Klachtencommissie geeft alleen advies over het handelen of nalaten van de Alliantie en onderzoekt daarbij of de Alliantie heeft gedaan wat je van een professioneel verhuurder mag verwachten.
Inhoudelijk wordt de oplossing niet meer beoordeeld maar alleen de handelswijze van de Alliantie.
De HBVA G&V adviseert daarom, als u het niet eens mocht zijn met de geboden oplossing, na het indienen van uw klacht, om uw situatie aan de Huurcommissie voor te leggen.
De Alliantie zal een duidelijkere omschrijving in 2026 op hun website vermelden.